می 13 2018 0دیدگاه

ایزو IWA1 (استاندارد ایزو مراکز درمانی)

استاندارد IWA1 چیست؟

تمامی سازمان‌های مرتبط با خدمات بهداشتی و درمانی که در زمینه مدیریت و ارائه خدمات و محصولات بهداشتی و درمانی فعالیت می‌کنند شامل مراکز آموزشی و پژوهشی، بیمارستان‌ها، ادارات و مراکز نظارتی و سایر سازمان‌های مرتبط بدون در نظر گرفتن نوع، اندازه، محصول و خدمتی که ارائه میکنند و تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان محصولات دارویی با توجه به اهمیت فرایندها و خدمات در مراکز بهداشتی و درمانی، الزامات سیستم مدیریت کیفیت در این مراکز به شکل متفاوتی نسبت به سایر سازمان ها تفسیر می شوند.

استاندارد IWA 1 به دلایل زیر فرایندهای سیستم مدیریت کیفیت و تعامل میان این فرایندها را با یک نگاه تخصصی و به صورت خاص مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است:

در فرایند ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، بیمار به شکل فیزیکی و فکری در فرایند ارائه خدمات (درمان) حضور دارد. در نتیجه، درمان بیمار (ارائه خدمات) مبتنی بر تعامل مستمر بین متخصص مربوطه و بیمار می‌باشد.

ممکن است مشتری دارای دانش ناچیزی در خصوص جنبه‌های تخصصی خدمات قابل ارائه باشد. در نتیجه رابطه میان متخصص و بیمار از حیث مسائل تخصصی رابطه متوازنی نمی‌باشد و متخصص تاثیر بیشتری در شکل و نوع خدمات قابل ارائه دارد.

معمولاً خرید و دریافت خدمات بهداشتی و درمانی دارای دو شکل جداگانه‌ می‌باشند (شرکت بیمه‌ خریدار خدمات می‌باشد و بیمار این خدمات را دریافت می‌نماید) در نتیجه ارائه‌دهنده خدمات باید نیازهای کیفی دو مشتری عمده خود را در نظر بگیرد؛ بیمار و خریدار خدمات.

خدمات بهداشتی و درمانی دارای پیچیدگی‌هایی در روابط و تعاملات میان بیماران، متخصصین، تامین‌کنندگان خدمات بهداشتی و درمانی، شرکت‌های بیمه، صنایع و مراجع دولتی می‌باشند. علاوه بر این، خدمات بهداشتی و درمانی در معرض تغییرات سریع فناوری نیز قرار دارند.

با استفاده از سیستم مدیریت کیفیت می‌توان کلیه فرایندهایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر خدمات بهداشتی و درمانی قابل ارائه تاثیرگذارند را به منظور بررسی اینکه آیا الزامات را برآورده نموده‌اند یا خیر، تحت کنترل قرار داد.

تاریخچه استاندارد IWA1:

استاندارد IWA1 حاصل توافقنامه کارگاه بین المللی 1 (IWA1) ایزو در سال 2005 است که در آن مضوعات درمانی به ایزو 9004 اضافه گردیده.

این توافقنامه توسط بیش از 120 شرکت کننده در کارگاه از 17 شرکت مختلف تائید گردیده.

این توافقنامه از طرف سازمان ایزو به عنوان مستند راهنما برای سازمان های خدمات درمانی که مشتاق به توسعه پروسه هستند منتشر گردیده.

IWA1 فراهم کننده راهنمایی برای سازمانهای درمانی است که مشغول مدیریت، ارائه، یا نظارت بر خدمات و محصولات درمانی، اعم از آموزش و یا تحقیق، در پروسه ای مداوم به انسان ها، فارق از نوع، اندازه و محصول یا خدمت ارائه شده هستند.

مزایای اخذ استاندارد WA1I:

برخی از مزایای اخذ این استاندارد عبارتست از:

  1. بهبود کیفیت خدمات
  2. بهبود شایستگی‌ها و محیط کار کارکنان
  3. بهبود وضعیت اقتصادی از طریق کاهش هزینه‌های ناشی از کیفیت پایین
  4. اطمینان خاطر از انطباق با الزامات قانون
  5. افزایش اثربخشی و کارآمدی در سازمان
  6. فراهم سازی چهارچوبی برای مدیریت سازمان
  7. بهبود نتایج و دست آوردهای پزشکی به وسیله استفاده مداوم از بهترین راهکارها
  8. به خدمت گیری آموخته ها از تجارت های دیگر با استفاده از سیستم های مدیریت کیفیت بالغ
  9. افزایش رضایت مندی مشتری
  10. عملکرد و مستندسازی استانداردسازی شده درمورد بیماری های حاد
  11. ترویج و تشریح واژه نامه و اصلاحات کیفیتی رایج
  12. شناسایی شکاف در امر اعتبار بخشی
  13. کاهش میزان ریسک
دامنه کاربرد استاندارد IWA1:
  1. بهبود کیفیت و ایمنی خدمات بهداشتی و درمانی
  2. بهبود فرایندها به منظور افزایش ارزش افزوده برای سازمان و مشتری
  3. ارتقاء تصویر سازمان در جامعه،
  4. افزایش اعتماد مشتری و دسترسی به ابزاری جهت ارزش‌گذاری بر کیفیت یکپارچگی با رویکرد نگاه تخصصی

mohsen-momayez

Write a Reply or Comment