آوریل 12 2019 0دیدگاه

کاﻏﺬ و ﻣﻘﻮا ـ ﺗﻌیین زﺑﺮی/ﺻﺎفی (روش های ﻧﻔﻮذ هوا)- استاندارد ملی 3-1295

استاندارد ملی 3-1295
سال تصویب:1397
رشته: کمیته ملی استاندارد چوب و فرآورده های چوبی، سلولزی و کاغذ
موضوع: کاﻏﺬ و ﻣﻘﻮا ـ ﺗﻌیین زﺑﺮی/ﺻﺎفی (روش­ های ﻧﻔﻮذ هوا)- ﻗﺴﻤﺖ3: روش ﺷﻔیلد

 

هدف و دامنه کاربرد

هدف از تدوین این استاندارد، تعیین زبری کاغذ و مقوا با استفاده از دستگاه شفیلد می باشد.

 این روش برای کاغذ و مقواهایی کاربرد دارد که مقدار زبری آنها بین 10ML/min تا 3000ml/min باشد. این روش برای کاغذهای نرم که صفحات دستگاه بر روی آنها خراش و فرورفتگی ایجاد می نماید، کاغذهایی با نفوذ پذیری بالا که مقدار زیادی جریان هوا را از خود عبور می دهند و کاغذهایی که در طی آزمون نمی‌توان آنها را به صورت مسطح قرارداد، کاربرد ندارد.

کاغذ، به ماده‌ای گفته می‌شود که از خمیر کتان یا پنبه یا کنف یا چوب یا ضایعات کشاورزی یا بعضی گیاهان مثل درخت بامبو و… ساخته شود و به کار نوشتن آید و در اصطلاح علمی عبارت است از تراکم الیاف سلولزی که به‌طور نامنظم داخل یکدیگر شده و در نتیجه یک مادهٔ فشرده را می‌دهد که در ابعاد و اوزان مختلف بدست می‌آید.

کاغذ از زمان اختراع آن تا به امروز قابل اعتمادترین وسیله انتقال اندیشه بشر بوده‌است و نقش مهمی در جمع‌آوری و ذخیره اطلاعات و دانش بشر که نتیجه‌ای از تجربیات و تفکرات اوست دارد و از این رو با پیدایش مرکب و صنعت چاپ و مواد رنگ دار این اندیشه بشری با ابزار نوین درآمیخت و به صورت یک پدیدهٔ مهم، امروزه با آن برخورد می‌گردد.

مصرف کاغذ با اختراع آن همراه بوده‌است که گفته می‌شود مصریان پیشقدم در این اختراع بوده‌اند و از بسیاری جهات نشانگر سطح رشد علمی و فرهنگی جامعه می‌باشد. با پیشرفت اطلاعات و معلومات بشر از دانش رنگ، کاغذهای رنگی برای جلب توجه و زیبایی و مقوا و کارتن‌های رنگ آمیزی شده برای بسته‌بندی و بالاخره جعبه‌های شیرینی و شکلات برای مصرف خانگی و نظایر این‌ها همه دلیل بر دانش برتر و استفاده بشر از این صنعت و اختراع است که روز به روز رو به توسعه و تکامل می‌باشد و در تاریخ از آن یاد شده‌است.

 

mohsen-momayez

Write a Reply or Comment