مارس 26 2018 0دیدگاه

گواهینامه های معتبر ایزو

گواهینامه های معتبر ایزو

شرکت گواهینامه دهنده ایزو معتبر را چگونه باید شناخت؟

بسياري از افراد و سازمان ها زمانی که می خواهند به سراغ یک گواهینامه بین المللی ایزو بروند و آنرا برای سازمانشان دریافت کنند سوالات متعددی در ذهنشان ایجاد می شود.

 

آیا این شرکتی که به ما پیشنهاد شد معتبر است؟
آیا گواهینامه های این شرکت رجیستر می شود؟
آیا کشور های دیگر گواهینامه این شرکت را قبول دارند؟
آیا شرکت های بزرگ ایرانی این گواهی را قبول دارند؟

 
 نحوه شناخت گواهینامه معتبر
شرکت گواهینامه دهنده ایزو معتبر را چگونه باید شناخت؟

 متأسفانه در ایران شرکت های زیادی مشغول صدور گواهینامه های ایزو هستند که برخی از آنها معتبر و برخی هم در کارشان جای شک و شبهه وجود دارد.

سازمان بین المللی ایزو روندی را برای تایید شرکت ها صدور گواهینامه (Certification Body یا به اختصار CB) تعیین کرده است که از این طریق به سادگی می توان اصالت، معتبر بودن و واقعی بودن شرکت های صدور گواهینامه را کنترل کرد.

 هر شرکت صادر کننده گواهینامه یا CB (که در کشورهای مختلف نمایندگی دارند) باید از یک شرکت بالاتر که به آنها Accredition Body گفته می شود تاییدیه داشته باشد. ( به اختصار AB گفته می شود) AB ها به شرکت های CB در برخی یا همه استاندارد ها مجوز فعالیت می دهند.

این مجوز برای استانداردها به اصطلاح Accredit می باشد مثل ایزو 9001، 14001، 18001 ، 22000 و … و برای استانداردهای راهنمای مثل 10002 . 10004 و … نیازی به Accredit بودن نیست.

اما شرکت های AB که معمولا در هر کشور یک شرکت وجود دارد از طرف سازمان IAF تایید می شود و لیست آنها در سایت IAF وجود دارد.

 پس برای اطلاع از اعتبار یک شرکت صدور گواهینامه یا CB مراحل این گونه است:

در وهله اول باید از نمایندگی ایران پرسید که شرکت شما از کجا و کدام کشور تاییدیه دارد ؟

يعني ابتدا باید وارد سایت IAF شده و صفحه لیست کشورها را انتخاب کرد؛ (بر روی لینک لیست کشورها کلیک نمایید)

وارد کشوری که تایید کرده است می شویم ،
از صفحه شرکت AB می توان وارد سایت رسمی آن AB شد.

پس تا اینجا دریافتید شرکت معتبر باید این پروسه را رعایت کند:

تحت اعتبار CB➡نماينده ايران
CB ➡ AB تحت اعتبار
AB➡IAF تحت اعتبار

در حال حاضر مرکز ملی تایید صلاحیت ایران هم بعنوان یک AB در سایت IAF وجود دارد و می تواند به شرکت ها تاییدیه بدهد، برخی از شرکت های ایرانی هم تایید از ایران را دریافت کرده اند و می توانند گواهینامه های ایزو 9001، 14001، 22000 را با تایید ایران صادر نمایند.

این نکته هم لازم است که گفته شود که برخی از AB ها بصورت خصوصی کار می کنند و تحت نظارت IAF نیستند،
این شرکت ها در IAF ثبت نیستند و شرکت های CB تایید شده توسط این مراکز از اعتبار کمتری برخوردارند.

حال با تعاریف فوق می فهمیم که چرا زمانی که برای دریافت گواهینامه ایزو سازمانی استعلام می گیریم قیمت ها از 200 هزار تومان تا 15 میلیون متغیر است!
متاسفانه برخی افراد سودجو با طراحی و ایجاد سایت ها جعلی و گذاشتن نام های خارجی و انتساب آن به کشورهای اروپایی، اقدام به صدور گواهینامه های قلابی کرده که در ازاء مبالغ ناچیز این گواهی ها را صادر می کنند و در عمل این گواهی ها هیچ ارزشی ندارد.

امیدواريم این مطلب بتواند به شما کمک کند شرکت های صدور گواهینامه که متاسفانه مثل قارچ در ایران سبز شده اند را بهتر بشناسید و پولتان را صرف دریافت گواهینامه های بی اعتبار نکنید.

mohsen-momayez

Write a Reply or Comment