آوریل 29 2019 0دیدگاه
مواد غذايي پرتودهي شده - استاندارد ملی 15497

آشكارسازي مواد غذايي پرتودهي‌شده حاوي سلولز با استفاده از طيف‌نمايي تشديد اسپين الكترون (ESR) – استاندارد ملی 15497

استاندارد ملی 15497
سال تصویب:1397
رشته:کمیته ملی استاندارد خوراک و فرآورده های کشاورزی
موضوع:مواد غذايي- آشكارسازي مواد غذايي پرتودهي‌شده حاوي سلولز با استفاده از طيف‌نمايي تشديد اسپين الكترون (ESR) – روش آزمون

 

مقدمه

پرتودهی مواد غذایی برای فراوری محصولات غذایی با استفاده از پرتوهای یون­ساز و به منظور کنترل عوامل بیماری زا قابل انتقال از طریق مواد غذایی ، کاهش بار میکروبی و آسیب حشرات، جلوگیری از جوانه زنی محصولات ریشه ای و افزایش ماندگاری محصولات و قابلیت فساد بالا انجام می‌شود.

این استاندارد حاوی اطلاعاتی برای آشکارسازی مواد غذایی پرتودهی شده می باشد. علاوه بر این استاندارد، استانداردهایEN1784 ، EN1786،EN1788 ،EN13751 ،EN13783  نیز برای آشکارسازی مواد غذایی پرتودهی شده تدوین شده است که هر یک از این استانداردها برای گروه خاصی از مواد غذایی یا همه گروه های مواد غذایی کاربرد دارد. روش ارائه شده در این استاندارد، برای آشکارسازی مواد غذایی پرتودهی شده حاوی سلولز، مانند پودر پاپریکا، پسته با پوست سخت و توت فرنگی تازه، به طور موفقیت آمیزی آزمایش و صحه گذاری شده است. همچنین این استاندار روی انواع دیگری از مواد غذایی، مانند تمشک ، بلوبری (خنک یا منجمد)،« آلوی فرانسوی»، نارگیل، بادام و گردو، مورد آزمایش قرار گرفته است.

 

 هدف و دامنه کاربرد

هدف از تدوین این استاندارد، تعیین روش آشکارسازی مواد غذایی پرتودهی شده حاوی سلولز با استفاده از طیف نمایی تشدید اسپین الکترون (ESR) است.

 

mohsen-momayez

Write a Reply or Comment