آگوست 23 2019 0دیدگاه
قند پختي - استاندارد ملی 3680

قند پختي – ويژگيها و روشهاي آزمون- استاندارد ملی 3680

استاندارد ملی 3680
سال تصویب: 1397
رشته: کمیته ملی استاندارد خوراک و فرآورده های کشاورزی
موضوع: قند پختی- ویژگیها و روشهای آزمون

 

هدف و دامنه کاربرد

هدف از تدوین این استاندارد، تعیین ویژگی های فیزیکی، شیمیایی، میکروبی، نمونه برداری، روش های آزمون، بسته‌بندی و نشانه گذاری، انواع قند پختی بسته بندی شده، می باشد.

این استاندارد ، برای انواع قند پختی که در واحدهای تولیدی و به روش های صنعتی، به صورت آماده مصرف تهیه و بسته بندی می شود، کاربرد دارد.

 

تاریخچه قند پختی:

نیشکر از دوران پیش از تاریخ در هندوستان کشت می‌شد. با وجود آنکه هندیان شکر را در مراسم مذهبی استفاده می‌کردند، ولی از خوردن تکه‌های نیشکر هم لذت می‌بردند؛ هندی‌ها کشف کردند که چگونه این تکه‌های شکر را که در زبان سنسکریت به آن Khanda می‌گفتند، از آن استخراج کنند. این نام هندی در زبان فارسی تبدیل به “کند” و بعدها “قند” شد و از طریق زبان عربی به زبان‌های اروپایی رفت و در نهایت تبدیل به واژه Candy در انگلیسی شد که البته به “آبنبات” می‌گویند.

در دورهٔ رومیان قند را از اروپا می‌شناختند. اما تا قرن‌ها کمیاب و گران بود.

کریستف کلمب در سال ۱۴۹۳ میلادی نیشکر را به هند غربی برد. این گیاه به حدی در آنجا خوب رشد کرد که اروپاییان مزارع بزرگی را به کشت نیشکر اختصاص دادند. در این مزارع بردگان آفریقایی کار می‌کردند و آن قدر در آمد نصیب صاحبانشان می‌شد که به نیشکر «طلای سفید» می‌گفتند.

در طی جنگ‌های ناپلئون صدور نیشکر از کارائیب به اروپا قطع شد؛ در این زمان کشت چغندرقند بیش از پیش رواج یافت و قند‌ها را از چغندرقند تهیه کردند.

mohsen-momayez

Write a Reply or Comment