سپتامبر 03 2019 0دیدگاه
كيفيت آب - استاندارد ملی 11611-21

كيفيت آب- نمونه برداري- قسمت 21: نمونه برداري از آب آشاميدني توزيع شده به‌وسيله تانكرها يا روش هاي غير از شبكه هاي توزيع- راهنما- استاندارد ملی 21-11611

استاندارد ملی 21-11611
سال تصویب: 1396
رشته: کمیته ملی استاندارد محیط زیست
موضوع: كيفيت آب- نمونه ­برداري- قسمت 21: نمونه ­برداري از آب آشاميدني توزيع شده به‌وسيله تانكرها يا روش­ هاي غير از شبكه­ هاي توزيع- راهنما

 

خواص فیزیکی آب (مقطر)

بی‌بو، بی‌رنگ و بی‌طعم. آب خواص ویژه‌ای دارد که آن را از دیگر مایعات متمایز کرده‌است. از این خواص ویژه می‌توان به ظرفیت گرمایی بالا، افزایش غیرعادی حجم به هنگام انجماد، کشش سطحی بالا، گرانروی بسیار پایین و بالا بودن گرمای نهان تغییر فاز اشاره نمود. دلیل بسیاری از این خاصیت‌ها وجود پیوند هیدروژنی در میان مولکولهای آب است. چگالی آب در دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد و فشار ۱ اتمسفر برابر ۰٫۹۹۸ گرم بر سانتیمتر مکعب است. آب در فشار ۱ اتمسفر در دمای ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌جوشد و در دمای صفر درجه سانتی‌گراد منجمد می‌شود.

همچنین آب در ۴ درجه سانتی گراد (دقیقاً ۳/۹۸ درجهٔ سانتی‌گراد) بیشترین چگالی یعنی ۱ گرم بر سانتیمتر مکعب را دارد، که این مسئله از لحاظ علمی بسیار جالب است و یک استثنا به‌شمار می‌آید.

با آن که مولکول آب دارای بار الکتریکی نیست، اما یک «دوقطبی الکتریکی» (Electric Dipole) به‌شمار می‌آید. همین قطبی بودن مولکول‌های آب موجب شده تا نیروی جاذبهٔ میان مولکول‌های آن، از نیروی جاذبهٔ میان مولکول‌های دیگر حلال‌ها بیشتر باشد.

پدیده جذب و دفع آب

به رطوبت بستگی ندارد و وابسته به فعالیت ابیaw(واتر اکتیویتی) می‌باشد.

انواع آب لانگیمر یا تک لایه، اب مویینه، اب نیمه پیوسته

انجماد و ساختار یخ

رشد کریستال و هسته بندی

شیمی مواد غذایی جان ام دمان، فهرست مطالب

mohsen-momayez

Write a Reply or Comment