استاندارد IATF چیست؟
استاندارد IATF16949 استانداردی تخصصی ویژه صنعت خودرو و قطعات خودرو می باشد. این استاندارد توسعه یافته ی استاندارد مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ و ایزو TS خودرو سازی می باشد، که به صورت تخصصی و کاربردی تر برای حوزه تولید و ساخت خودرو نگارش شده است.
نسخه پیشین این استاندارد با نام ISO TS 16949 شناخته میشد که ورژن آن به سال ۲۰۰۹ برمی گشت. اکنون بعد از گذشت ۷ سال نسخه جدید این استاندارد تخصصی صنعت خودرو با نام IATF16949 ورژن ۲۰۱۶ منتشر شده است.
IATF مجموعه از 9 خودرو ساز بزرگ و 5 انجمن تجاری وابسته به آنهاست که مجموعه IATF را تشکیل میدهند.
خودروسازها شامل شرکت های زیر هستند:
BMW Group , chrysler Group Dimler AG, Fiat Group Automobil, Ford Motor company , General Motor company , PSA Peugeout Citroen Renault SA , Volkswagen AG,
5 انجمن تجاری هم شامل موارد زیر هستند:
Vehicle manufacturers respective trade associations –AIAG( U. S) , ANFIA (Italy , FIVE (France) , SMMT ( U. K), VDA
Germany
تاریخچه استاندارد IATF:
سازمان IATF در سال 1996 تاسیس شد و هدف این گروه ارایه محصولات باکیفیت ارتقاء یافته به مشتریان می باشد.
سازمان IATF استاندارد ISO TS 16949 را در سال 2002 با همکاری سازمان ایزو ارائه کرد و در سال 2009 ویرایش دوم استاندارد ارائه شد و هم اکنون آخرین ویرایش این استاندارد با عنوان IATF 16949:2016 در سال 2016 ارائه شد.
شایان ذکر است الزامات سیستم مدیریت کیفیت برای تولید کنندگان قطعات تولیدی و قطعات یدکی مرتبط در صنعت خودرو می باشد. یعنی استاندارد IATF 16949:2016 صرفاً برای سازمان هایی است که تولید کننده قطعات خودرو است و شرکت های دیگر و حتی خود خودروسازها هم نمی توانند این استاندارد را پیاده سازی کنند.
این استاندارد بر مبنای استاندارد ایزو 9001:2015 است بگونه ای که مانند استاندارد 9001 شامل 10 بند بوده و تمام بندهای استاندارد 9001 در استاندارد IATF 16949:2016 نیز وجود دارد.
دامنه کاربرد استاندارد IATF:
استاندارد IATF 16949:2016 یک استاندارد سیستم مدیریت جهانی در بخش خودرو سازی می باشداین الزامات برای اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت برای تولید کنندگان تجهیزات اصلی (OEM)، تامین کنندگان صنایع خودرو تدوین شده است.
برخی از تغییرات استاندارد ISO/TS 16949 شامل :
1- الزامات ایمنی مرتبط با قطعات و فرآیندها
2- دستیابی به الزامات ردیابی محصول با پشتیبانی از تغییرات قانونی
3- الزامات محصولات با نرمافزارهای مرتبط
4- فرآیند مدیریت گارانتی و استفاده از راهنمایی صنایع خودرو
5- مدیریت زیرمجموعههای تأمینکنندگان و الزامات توسعه آنها
6- الزامات اضافی مسئولیتهای حقوقی