آگوست 28 2019 0دیدگاه
مواد غذايي - استاندارد ملی 15549

مواد غذايي- اندازه گيري تركيبات آرسنيك واكنش پذير به شكل هيدريد در برنج به وسيله طيف سنجي جذب اتمي مجهز به سيستم توليد هيدريد پس از استخراج با اسيد- استاندارد ملی 15549

استاندارد ملی 15549
سال تصویب: 1397
رشته: کمیته ملی استاندارد خوراک و فرآورده های کشاورزی
موضوع:مواد غذايي- اندازه ­گيري تركيبات آرسنيك واكنش پذير به شكل هيدريد در برنج به ­وسيله طيف ­سنجي جذب اتمي مجهز به سيستم توليد هيدريد پس از استخراج با اسيد

 

هدف

هدف از تدوین این استاندارد، تعیین روش غربالگری برای اندازه گیری آرسنیک معدنی قابل استخراج با اسید نیتریک در برنج ، به وسیله دستگاه طیف سنجی جذب اتمی مجهز به سیستم تولید هیدرید میباشد.

برنج از مهم‌ترین غلات و اقلام غذایی جهان است. نیمی از جمعیت جهان، به برنج به عنوان یک غذای اصلی وابسته هستند. هم‌اکنون «ده‌ها هزار نوع برنج» در جهان وجود دارد، اما اینها در دو زیرگونه کلی جای می‌گیرند. دو زیرگونه اصلی شامل برنج «جاپونیکا» با نام علمی Oryza sativa japonica و برنج «ایندیکا» با نام علمی sativa indica می‌شوند.

 
برنج آسیایی

شواهد پیدایشی نشان می‌دهد که برنج در ۸۲۰۰–۱۳۵۰۰ سال پیش در دره رودخانه پرل چین سرچشمه گرفته‌است. پیشتر، اسناد باستانشناسی حدس می‌زدند که برنج در دره رودخانه یانگ تسه در چین اهلی شده باشد. برنج از آسیای شرقی، به مناطق جنوبی تر و آسیای جنوبی گسترش یافت. برنج توسط استعمارگران اروپایی از آسیای غربی به اروپا و آمریکا معرفی شد.

mohsen-momayez

Write a Reply or Comment