آوریل 14 2019 0دیدگاه

زیباسازی شهری کاربرد رنگ در فضاهای شهری- استاندارد ملی 15366

استاندارد ملی 15366
سال تصویب:1397
رشته:کمیته ملی استاندارد محیط زیست
موضوع: زیباسازی شهری کاربرد رنگ در فضاهای شهری -آیین کار

 

پیشگفتار

استاندارد « زیباسازی شهری -کاربرد رنگ در فضاهای شهری– آیین کار که پیش نویس آن بر اساس پروژه مطالعاتی و مجموعه ضوابط و ملاک عمل های موجود در سازمان زیباسازی شهر تهران تهیه شده است ، پس از بررسی در کمیسیون های مربوط به سازمان زیباسازی شهر تهران ، در دویست و هجدهمین اجلاسیه کمیته ملی استاندارد محیط زیست مورخ ۵ 0/3/ ۱۳۹۷ تصویب شد. اینک این استاندارد به استناد بند ۱ ماده ۳ قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، مصوب بهمن ماه ۱۳۷۱ ، به عنوان استاندارد ملی ایران منتشر می‌شود.

ضوابط و ملاک عمل هایی که برای تهیه و تدوین این استاندارد مورد استفاده قرار گرفته به شرح زیر است:

1- یک کاربرد رنگ در فضای شهری، آماده سازی سطوح پیش از رنگ آمیزی ، معاونت برنامه ریزی و توسعه سازمان زیباسازی شهر تهران .

۲- کاربرد رنگ در فضای شهری، اعمال پوشش در رنگ آمیزی سطوح، معاونت برنامه ریزی و توسعه سازمان زیباسازی شهر تهران.

۳ – کاربرد رنگ در فضای شهری، راهنمای رنگ آمیزی مبلمان شهری، معاونت برنامه ریزی و توسعه سازمان زیباسازی شهر تهران.

 

مقدمه

آماده سازی سطح و اعمال پوشش مناسب بر اساس اصول فنی و استاندارد، موجب کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری و افزایش طول عمر سامانه های پوششی می‌گردد. مهمترین معضل پوشش های آسیب دیده ، نامناسب بودن سطح  آماده سازی شده آنهاست. صرف نظر از نوع سامانه‌های پوششی و اهداف استفاده از آنها مقاومت مکانیکی و میزان چسبندگی آنها به سطح پایه، از منظومات غیرقابل انکار است.

به عنوان یک تجربه علمی ثابت شده ، میزان محافظت از یک بستر ، به کمک یک پوشش با کیفیت متوسط ولی با آماده سازی مناسب ، به مراتب بیشتر از حالتی است که از یک پوشش با کیفیت بالا ولی فاقد آماده‌سازی قابل قبول استفاده شده است.

مرحله اعمال رنگ به عنوان یکی از مهمترین مراحل تشکیل پوشش روی بستر ، بر روی کیفیت نهایی پوشش‌ها تاثیر زیادی گذاشته و در صورت عدم رعایت ضوابط مربوط به فرایند اعمال ، عیوب مختلفی بر روی سطح نمایان می‌گردد. خاطرنشان می‌شود که عدم اعمال مناسب رنگ می‌تواند عیوب مخصوص به خود را برای پوشش به همراه داشته باشد از این رو دقت و توجه در این مرحله تا حد زیادی طول عمر پوشش و متعاقبا بستر را سبب می شود. انتقال مایع رنگ از ظرف محتوای آن ، بر روی یک سطح می‌تواند به روش‌های گوناگونی صورت پذیرد. در این استاندارد سعی شده است تا رایج ترین این روش ها به طور خلاصه و کاربردی با بهره گیری از منابع و مراجع داخلی و خارجی به زبان ساده بیان گردد.

در این استاندارد، راهنمایی­هایی برای شناخت و انتخاب مناسب رنگ­های سازه های بتنی، فولادی، آلومینیومی ، گالوانیزه و مبلمان شهری ارائه شده است که در آن رنگ های استاندارد توصیه شده بر اساس سامانه RAL برای تعدادی از عناصر مبلمان شهری به تفصیل معرفی شده است. در تدوین این استاندارد تلاش بر آن است تا ضمن توضیح بازرسی اولیه سطوح به نحوه آماده سازی و همچنین نحوه اعمال پوشش بر سطوح مختلف پرداخته شود.

این استاندارد از مجموعه استانداردهای سری زیباسازی شهری – آیین کار است.

 

هدف و دامنه کاربرد

هدف از تدوین این استاندارد، تعیین ضوابطی برای اعمال رنگ در فضای شهری است که به منظور ایجاد رویه یکسان و نظامند در فرآیندهای اجرایی زیبا سازی شهری،  اقدام اصولی و کارشناسانه در خصوص کاربرد رنگ در فضای شهری، ارتقای وجوه زیبایی شناسی عناصر شهری ، افزایش طول عمر سازه ها و عناصر مبلمان شهری مورد استفاده قرار می گیرد.

این استاندارد برای ضوابط اعمال رنگ مشتمل بر آماده سازی سطوح، اعمال پوشش و رنگ آمیزی مبلمان شهری در کلیه سطوح فولادی، بتنی، آلومینیومی و گالوانیزه در عناصر مختلف مبلمان شهری از جمله نرده ها، نشیمن­گاه ها، حاشیه معابر و جداره ها و نماهای شهری کاربرد دارد.

با استفاده از این استاندارد درجه آسیب دیدگی سطوح مختلف قابل ارزیابی است و با توجه به آن می توان اقدام های لازم جهت رفع معایب، آماده سازی و اعمال پوشش مناسب را به عمل آورد. همچنین در این استاندارد به انواع و نحوه کار با ابزار مختلف رنگ آمیزی نظیر قلم مو، غلطک و پیستوله پرداخته شده است و علاوه بر آن با توجه به سامانه ی RAL بهترین فام ها برای عناصر مختلف شهری پیشنهاد شده اند.

mohsen-momayez

Write a Reply or Comment