آگوست 12 2019 0دیدگاه
شامپو - استاندارد ملی 15698

شامپو- تعیین مقدار 4،1- دی اکسان به روش کروماتوگرافی گازی فضای فوقانی- روش آزمون- استاندارد ملی 15698

استاندارد ملی 15697
سال تصویب: 1397
رشته: کمیته ملی استاندارد صنایع شیمیایی
موضوع:شامپو- تعیین مقدار 4،1- دی ­اکسان به روش کروماتوگرافی گازی فضای فوقانی- روش آزمون

 

هدف و دامنه کاربرد

هدف از تدوین این استاندارد در اندازه گیری مقدار ناخالصی1، 4- دی اکسان در فرآورده شامپو به روش کروماتوگرافی گازی فضای فوقانی می‌باشد.

شامپو (به انگلیسی: Shampoo)، از یک واژه هندو به نام چامپانا (Champana) به معنای ماساژ دادن گرفته شده‌است. قبل از پیدایش شامپو به صورت امروزی، مردم برای شستشوی موی خود از مواد گیاهی مانند سدر و چوبک و کتیرا یا مواد معدنی مانند خاک‌های سیلیسی استفاده می‌نمودند.

زمانی که شامپوهای رایجی که امروز در تمام خانه‌ها موجود است هنوز ساخته نشده بودند،انسان‌ها برای تمیز کردن موهای سر خود از صابون استفاده می نمودند، که از چربی‌های حیوانات مختلفی تشکیل شده بود.

از جمله دیگر شوینده‌های مورد استفاده انسان‌های پیشین می‌توان به موارد روبرو اشاره کرد: رزماری، زرده تخم مرغ، چای سیاه، عصاره نیشکر، سرکه و آب از آنجا که موهای افراد با هم تفاوت دارد، شامپوهای متفاوتی نیز ساخته می‌شود. برای انتخاب شامپوی مناسب، بهترین راه این است که انواع مختلف شامپو را امتحان کنیم تا بتوانیم بهترین نوع را برای موی خود انتخاب کنیم. از ویژگی‌های یک شامپوی سالم می‌توان به سهولت شستشو، عدم تحریک پوست و چشم و بوی مطبوع آن اشاره کرد.

mohsen-momayez

Write a Reply or Comment