آوریل 24 2019 0دیدگاه

ميكروبيولوژي خرماي خشك و نيمه خشك- استاندارد ملی 15544

استاندارد ملی 15544
سال تصویب:1397
رشته: کمیته ملی استاندارد بیولوژی و میکروبیولوژیميكروبيولوژي خرماي خشك و نيمه خشك- استاندارد ملی ۱۵۵۴۴
موضوع: ميكروبيولوژي خرماي خشك و نيمه خشك- ويژگي‌ها و روش‌هاي آزمون

 

مقدمه

خرما یک کالای صادراتی است و سالانه حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان از این کالا به کشورهای دیگر صادر می‌شود. به منظور حفظ بازارهای صادرات این محصول و ایجاد زمینه مناسب برای رقابت محصولات سایر کشورهای تولیدکننده، کاهش آلودگی میکروبی محصول ضروری است. علی‌رغم جایگاه ایران در بین چهار کشور نخست تولید کننده خرما ، تنها۱۰ درصد خرمای تولیدی به بازارهای هدف صادر می‌شود. طی گزارشات به دست آمده. ایران از نظر تولید خرما جزء چهار کشور اول دنیا واز نظر کیفیت برخی از فرآورده های این محصول در جهان بی نظیر است. اما  در زمینه صادرات این محصول از رتبه و جایگاه مناسبی برخوردار نیست.

 آلودگی های میکروبی در زمان برداشت، حمل و نقل و انبارداری نامناسب یکی از عوامل اصلی از بین رفتن محصول خرما می‌باشد و سالانه باعث خسارات زیادی به تولیدکنندگان می‌گردد. در حال حاضر زمان برداشت، حمل و نقل بهداشتی، نگهداری و بسته‌بندی مناسب می‌تواند در کاهش آلودگی های میکروبی موثر باشد و باعث بدست آوردن بازار مناسب و صادرات بهینه این محصول شود.

 

هدف و دامنه کاربرد

هدف از تدوین این استانداد ، تعیین ویژگی های میکروبیولوژی خرمای خشک و نیمه خشک بسته بندی شده می باشد این استاندارد، برای انواع خرمای خشک و نیمه خشک بسته بندی شده مطابق بند3-1 و3-2 این استاندارد کاربرد دارد.

 

 

mohsen-momayez

Write a Reply or Comment